VI OFFERERAR LÖPANDE, DET KAN INNEBÄRA ATT UPPDRAGET STÄNGS I FÖRTID
SVAR SNARAST, SENAST 23/10
- Start: 2025-12-01
- Slut: 2026-10-31
- Omfattning: deltid – ca 80 timmar per månad
- Antal: 1 st
- Plats: Valfri / Kalmar
- Möjlighet till distans: Ja
- Krav på svenska: Ja
- Krav på engelska: Ja
- Säkerhetsklassat uppdrag: Nej
- Takpris: Förhandlingsbart
Region Kalmar län har en vakans i licensfunktionen avseende rollen Licenshandläggare/licensadministratör. Till dess att tjänsten är tillsatt avropas en resurstjänst med
syfte att vidmakthålla en effektiv hantering av programvarutillgångar.
Licensfunktionen genomför årligen ett 100-tal avrop mot upphandlad licenspartner. Arbetet utförs enligt etablerade beställnings- och dokumentationsrutiner i IT-förvaltningens ärendehanteringssystem (ServiceDesk Plus) och licenshanteringssystem (Snow).
Resurstjänsten som efterfrågas omfattar två (2) delar:
1. Inköp och avrop – ca 65 timmar/månad
2. Inventering och användning – ca 15 timmar/mån
Del 1 är mest kritisk och ska prioriteras i anbudet. Eftersom den avropande myndigheten saknar kännedom om tillgången på konsulter med kompetens inom båda delarna, accepteras anbud som enbart omfattar Del 1. Om anbud även lämnas för Del 2, ska uppdraget av praktiska skäl kunna utföras av samma konsult.
Konsulten ska introducera ny personal till aktuella arbetsuppgifter och genomföra en överlämning.
Viktigast är att få tillgång till en resurs som snabbt kan komma in i rutiner och bidra i det operativa arbete med en kontinuitet över hela avtalsperioden. Att praktiskt få behörigheter och tillräcklig förståelse för Region Kalmar läns rutiner och verktyg är relativt tidskrävande och det är viktigast att hitta rätt person för uppdraget. Stort vikt läggs därför vid personlig lämplighet och avropande myndighet förbehåller sig rätten att bedöma detta vid en intervju.
REFERENSER:
Följande ska anges/bifogas till anbudet:
• Kontaktuppgifter till minst två (2) referenskunder för berörd konsult ska lämnas.
• CV på erbjuden konsult
• Beskrivning av referensuppdrag
• Uppdragsgivare
• Kontaktperson hos uppdragsgivare
• Telefonnummer till kontaktperson
• E-postadress till kontaktperson
• För att kontrollera att angivna uppgifter är korrekta kan referensen komma att kontaktas via epost eller telefon. Referensen ska vara vidtalad.
Köparen kommer att ställa följande fråga till referenserna: Hur bedömer ni resultatet av ”konsultens namn” utförda arbete, kompetens och fackkunskap i förhållande till ställt uppdrag och avtalade villkor?
Skulle köparen efter tio (10) arbetsdagar efter första försöket inte lyckats nå referensen och därmed kunnat inhämta aktuell poängsättning sätter köparen noll (0) poäng som poängsättning för denna referens.
Observera att det därför är av största vikt att anbudsgivare i förväg informerar referenserna om att köparen kan komma att ta kontakt med dem.
INTERVJU:
Region Kalmar län kommer att genomföra intervju med de två konsulter som bedöms ha störst chans att tilldelas uppdraget baserat på offererat timpris och möjligt prisavdrag
Region Kalmar län kommer att genomföra intervjuerna över distans.
Tidsram för intervjun:
• 10 min – Konsulten får presentera sig
• 30 min – Intervjufrågor
Intervjufrågorna kommer att baseras på de krav och mervärden som ställts kopplat till kompetens och erfarenhet.
Nedan mervärden kommer att utvärderas under intervjun.
- Anbudsgivaren kan erbjuda en (1) konsult som kan hantera bägge tjänsterna
- Konsultens kommunikativa förmåga, d.v.s. konsultens förmåga att formulera sig väl i tal samt konsultens förmåga att förmedla sina kunskaper.
- Konsultens förståelse för vikten av efterlevnad av policys och strukturerat arbetssätt
- Konsultens förmåga att hantera och kommunicera tidskritiska situationer
Skallkrav
• | konsulten ska ha ett representativt och förtroendeingivande sätt och kunna uttrycka sig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska |
• | I arbetet hanteras skyddsvärd information och det förutsätts att konsulten har en hög ansvarskänsla och är van att arbeta metodiskt, strukturerat och effektivt |
• | Konsulten ska vara lättlärd, flexibel, självgående och samtidigt kunna arbeta enligt beslutade rutiner. |
• | För utförande av Inköp och avrop ska konsulten: ha minst ett (1) års dokumenterad erfarenhet av inköp (eller återförsäljning) av mjukvarulicenser |
• | För utförande av Inköp och avrop ska konsulten: ha erfarenhet av att arbeta med SAM-verktyg och att dokumentera licenser |
• | För utförande av Inköp och avrop ska konsulten: ha deltagit i utförandet av liknande uppdrag om totalt minst sex (6) månader |
• | För utförande av Inventering och användning ska konsulten: inneha CSAM-certifiering eller motsvarande |
• | För utförande av Inventering och användning ska konsulten: ha genomgått utbildning i Snow License Manager |
• | För utförande av Inventering och användning ska konsulten: ha minst ett (1) års dokumenterad erfarenhet av arbete med Snow License Manager, eller likvärdigt SAM-verktyg |
Övrig information:
Arbetet kan bedrivas från Region Kalmar läns lokaler i Kalmar, eller från konsultens ordinarie arbetsplats
Handlingar som skall ingå vid svar av förfrågan
• CV för konsult i word och på – svenska
• Svar på SKA- och BÖR-krav, (använd denna) Licenshandläggare_licensadministratör (1718)
• Ange konsultens tillgänglighet samt önskat arvode.
• Referensuppdrag (när detta efterfrågas)
För frågor om uppdraget:
Johan Antonsson, 073-650 86 89 /johan@consultingcollective.se
Sök uppdraget genom att fylla i och skicka in formuläret nedan.
Upptäck mer från Consulting collective
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.